اختصاص ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال برای اجرای ۳۳ طرح در مشهدمقدس آغاز کاشت ۳ میلیون بوته گل فصلی تابستانه در مشهد ترافیک در محور‌های بزرگراهی مشهد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) شهروند خبرنگار | گلایه شهروند از مشکل روشنایی در میدان جمعه بازار قدیم مهرآباد مشهد + پاسخ شهردار مشهدمقدس: دوربرگردان غیرهم‌سطح شهید میرزایی، در منطقه ۳ مشهد فردا به بهره‌برداری رسمی می‌رسد ساعات کاری جدید کارکنان شهرداری مشهد اعلام شد (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت کاری ادارات مشهد از فردا (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) + جزئیات ساعت ارائه خدمات قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد تغییر کرد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) اعزام ۲۸۹ اتوبوس از خراسان رضوی برای شرکت زائران در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت آغازبه‌کار دستگاه‌های اجرایی مشهد و خراسان‌رضوی از سه‌شنبه (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی بازخوانی انتصاب‌های انجام شده از سوی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی در خراسان| احکام امام (ره) برای مشهد هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی
سرخط خبرها

برقراری سیستم گردشی غرفه‌داری در شب‌بازارهای مشهد | موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

  • کد خبر: ۲۲۷۳۹۶
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
برقراری سیستم گردشی غرفه‌داری در شب‌بازارهای مشهد | موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل گفت: تحقق عدالت اجتماعی و استفاده متوازن از تمامی بستر‌های بازار، خواسته غرفه‌داران بود.

به گزارش شهرآرانیوز چهارشنبه هفته گذشته بود که جمعی از دست‌فروشان شب‌بازار‌های طبرسی و دانش با حضور در میدان شهدا و تجمع مقابل شورای اسلامی شهر مشهد، به تغییراتی که در موضوع سامان‌دهی شب‌بازار‌ها داشتند، اعتراض کردند. مخالفت آنها با این مسئله بود که از این پس باید هر ماه برای اجاره غرفه در بازار‌های موقت در سامانه ثبت‌نام کنند و ممکن است مکانی که به صورت ثابت و مستمر در آن شب‌بازار بوده‌اند، هر ماه تغییر کند.

این مسئله برای برخی از غرفه‌داران چالشی جدی است که دلایل مخالفت خود را در این زمینه مطرح می‌کنند. در این میان برخی از غرفه‌داران که موافق این موضوع هستند این تغییر را در راستای تحقق عدالت اجتماعی و برخورداری جمعی از امکانات و شرایط مساوی در کسب‌و‌کار می‌دانند.

غرفه‌داران مخالف

یکی از غرفه‌داران در پیامی به روزنامه شهرآرا نوشته است: من مدت زیادی است که در شب‌بازار طبرسی هستم و مشتری‌های خودم را پیدا کرده‌ام. با گردشی شدن مکان و جابه‌جایی ممکن است مشتری‌هایم را از دست بدهم. چرا بعد از این همه وقت باید چنین تصمیمی بگیرند؟

غرفه‌دار دیگری در‌این‌باره می‌گوید: اغلب ما در شب بازاری غرفه داریم که نزدیک محل زندگی‌مان است. تصور کنید من که در سه‌راه دانش غرفه دارم این ماه در خیابان حجاب به من غرفه دهند، آیا هزینه این جابه‌جایی و تغییر مکان را در نظر گرفته‌اند؟ با جابه‌جایی ماهانه غرفه‌ها مجبور به انتقال تجهیزات، کالا‌ها و وسایل هستیم. می‌دانید این موضوع چه مقدار سختی به ما تحمیل می‌کند؟

غرفه‌داران موافق

یکی دیگر از غرفه‌داران که با این شیوه از سامان‌دهی موافق است می‌گوید: یک غرفه‌دار ممکن است مدت طولانی در یک مکان برخوردار باشد که توان خرید مردم بیشتر است و غرفه‌دار دیگری در منطقه کم‌برخوردار باشد، این عدالت نیست.

غرفه‌دار دیگری که نیز موافق این جابه‌جایی است، در این زمینه مطرح می‌کند: بعضی غرفه‌داران در مکان مناسب‌تری جانمایی شده‌اند که به هر حال این شرایط برای درآمدزایی مناسب‌تر است، گردشی شدن مکان غرفه‌ها به غرفه‌داران این امکان را می‌دهد که همه از این فرصت استفاده کنند.

غرفه‌داران، متقاضی رعایت عدالت هستند

برای پیگیری این موضوع به سراغ مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد رفتیم.

حسن کلیدری، در این باره می‌گوید: حدود ۸۵۰ نفر غرفه‌دار در شب‌بازار‌های سه‌راه و چهارراه دانش، خیابان طبرسی و حاشیه پارک حجاب داریم که فعالیت می‌کنند. بر اساس مکاتبات مردمی و درخواست‌های خود غرفه‌داران مبنی بر اینکه غرفه‌داران در شب‌بازار‌ها به صورت گردشی فعالیت کنند، به عنوان سازمان متولی، ورود پیدا کرده‌ایم. هفته گذشته تعدادی تجمع کردند که چرا تصمیم به یکپارچه‌سازی دارید. دو روز قبل در میدان شهدا مجدد اعتراض کردند که چرا یکپارچه‌سازی نمی‌کنید.

هیچ ابلاغی صورت نگرفته است

مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه هنوز ابلاغی در این باره صورت نگرفته است، بیان می‌کند: رسالت سازمانی ما را موظف کرده است که این مسئله را بررسی کنیم و کارشناسی‌های لازم را انجام دهیم. در ادامه، این موضوع در جلسه‌ای با حضور کمیسیون خدمات شهری و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد بررسی و تصمیم لازم گرفته خواهد شد. 

کلیدری درباره دغدغه و اعتراض برخی از غرفه‌داران اظهار می‌کند: برخی این دغدغه را دارند که در بازار‌ها ثابت باشند و برخی هم می‌خواهند چرخشی باشند و باید عدالت را برقرار کنیم. حدود ششصدنفر از غرفه‌داران موافق این تغییر و دویست‌نفر مخالف گردشی شدن هستند. در مجموع هدف ما رضایت عمومی در جامعه است.

غرفه‌داری بیکار نمی‌شود

وی ادامه می‌دهد: برخی این دغدغه را مطرح کرده‌اند که چرا این افراد را بیکار می‌کنید؟ چنین مسئله‌ای هرگز اتفاق نمی‌افتد. رویکرد ما این نیست که کسی از این چرخه حذف شود. همه این افراد در شب‌بازار‌ها خواهند بود و فقط رویکرد ممکن است تغییر کند که در یک مکان ثابت نباشند و هر ماه بر اساس زمانی که وارد سامانه می‌شوند و بر اساس آن مبلغی که بر اساس مصوبه شورای شهر مشخص شده است پرداخت می‌کنند مکان به آنها اعلام می‌شود. این فرایند نیز به صورت سیستمی خواهد بود و از طریق سامانه انجام می‌شود. هیچ کس دخل‌و‌تصرفی در آن ندارد.

مکان به غرفه‌داران فروخته نشده است

مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد درباره دغدغه دیگری که گفته می‌شود غرفه‌داران با تغییر مکان، مشتری‌های ثابت خود را از دست می‌دهند، بیان می‌کند: این موضوع را غرفه‌داران باید در نظر داشته باشند که مکان این غرفه‌ها به آنها فروخته نشده است و کسی سرقفلی ندارد. هیچ جایی در دنیا به این شکل نیست که شب‌بازار‌ها ثابت باشند و هیچ مستندی هم به غرفه‌داران شب‌بازار‌ها داده نشده است که در یک مکان ثابت بمانند.

کلیدری تصریح می‌کند: ممکن است روزی شهرداری بر این اساس که ممکن است سد معبری صورت بگیرد برپایه صلاح‌دید جابه‌جایی را در این حوزه انجام بدهد. البته این مسئله موضوع ما نیست. دغدغه اصلی این غرفه‌داران که ما را موظف به پیگیری کرد رعایت عدالت اجتماعی میان غرفه‌داران است. تمامی متقاضیان باید در راستای تحقق عدالت اجتماعی، به صورت چرخشی و متوازن از تمامی بستر‌های فراهم آمده، بهره‌مند شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->